60 damer du skulle ha møtt

I dag var jeg på biblioteket for å låne Historie om et ekteskap av Geir Gulliksen. Til alt hell fant jeg den ikke, men i stedet falt øynene mine på 60 damer du skulle ha møtt – Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt, skrevet av Marta Breen og illustrert av Jenny Jordahl.

Boka 60 damer du skulle ha møtt og utsikten min
Boka 60 damer du skulle ha møtt og utsikten min

Nå har jeg det alt annet enn travelt for tida, men jeg er så takknemlig for at de har laget denne oppsummeringen slik at jeg (og andre som er interessert i kvinnene i historien) kan bruke det som en inngang til å fordype meg i den jeg vil lære og vite mer om.

Det første jeg skal gjøre er å lese Amtmannens døtre av Camilla Collett. Jeg leste den aldri ferdig da vi hadde den på pensum i årsstudiet i nordisk.

Amtmannens døtre i bokhylla mi
Hun ligger klar, Camilla
Hvor langt jeg kom sist jeg leste Amtmannens døtre - under halvveis
Så langt kom jeg sist…
Legg igjen en kommentar

